Steeds meer mensen denken na over slimme manieren om hun zelf opgewekte stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen, optimaal te gebruiken. Het idee van een elektrische auto als mobiele thuisbatterij klinkt dan ook erg aantrekkelijk. Maar wat houdt dat precies in en kan jouw Tesla die rol vervullen? In dit artikel leggen we het je uit!
ThuisbatterijNederland is dè expert op het gebied van energieopslag. Wij werken volledig onafhankelijk van energieleveranciers. Zo blijf jij zelf in controle bij wie je energie afneemt.
Meer weten? Ontdek in één minuut wat een thuisbatterij in jouw situatie kost èn oplevert!
Wat betekent ‘auto als thuisbatterij’?
Je ‘auto als thuisaccu’ gebruiken verwijst naar de techniek waarbij je elektrische auto niet alleen stroom kan opslaan, maar deze ook weer kan terugleveren aan je huis of aan het elektriciteitsnet. Deze slimme technologie noemen we bidirectioneel laden, ofwel het laden in twee richtingen.
In vaktermen zijn er twee varianten:
- Vehicle-to-Home (V2H) → je auto levert stroom aan je woning.
- Vehicle-to-Grid (V2G) → je auto levert stroom terug aan het energienet.
In de praktijk betekent dat: overdag laad je je auto op met duurzame energie, bijvoorbeeld opgewekt door je eigen zonnepanelen. In plaats van dat overschot meteen terug te sturen naar het net, slaat je auto de overtollige energie tijdelijk op in de batterij. Wanneer de zon ondergaat en je energieverbruik stijgt, kan je auto die opgeslagen stroom weer afgeven aan je huis. Zo gebruik je je eigen zonne-energie op het moment dat jij die nodig hebt en fungeert je auto als een soort mobiele thuisbatterij.
Kan een Tesla als thuisbatterij worden gebruikt?
Hier komt het teleurstellende nieuws voor veel Tesla-rijders: nee, meestal niet.
De meeste Tesla-modellen, zoals de Model 3, Model Y, Tesla Model S en Model X, ondersteunen geen bidirectioneel laden. Dat betekent dat ze wel energie kunnen opslaan in hun batterij, maar deze niet kunnen terugleveren aan je huis of het elektriciteitsnet.
De reden hiervoor is eenvoudig: Tesla heeft deze functie tot nu toe nog niet geactiveerd in de hardware of software van hun auto’s. Zelfs al zou de batterij dit technisch waarschijnlijk wel aankunnen, Tesla laat het simpelweg nog niet toe. Het is dus een bewuste keuze van het bedrijf en geen beperking van de batterij zelf.
Je kunt de de stroom in je Tesla dus alleen gebruiken voor het oorspronkelijke doel: om te rijden.

De uitzondering: de Tesla Cybertruck
Er is één model binnen het Tesla aanbod dat wél kan dienen als thuisbatterij: de Tesla Cybertruck. Deze elektrische pick-up is als enige uitgerust met een bidirectionele laadtechnologie. Met deze auto kun je de stroom die in de batterij is opgeslagen dus óók gebruiken om apparaten of zelfs je hele woning van energie te voorzien.
Hoe werkt dat precies?
De Cybertruck maakt gebruik van een functie die Tesla “Powershare” noemt. Deze functie maakt het mogelijk om de krachtige accu van de Cybertruck als noodstroomvoorziening voor je huis te gebruiken.
Met Powershare kan de auto energie leveren aan:
- huishoudelijke apparaten (bijvoorbeeld een koelkast, laptop of verlichting),
- je woning (via Vehicle-to-Home),
- of zelfs aan andere elektrische voertuigen.
De Cybertruck beschikt over een enorme batterij; in sommige uitvoeringen meer dan 120 kWh aan capaciteit. Ter vergelijking: een gemiddelde thuisbatterij heeft een capaciteit van 5 tot 15 kWh. Dat betekent dat de Cybertruck theoretisch genoeg stroom kan leveren om een gemiddeld huishouden enkele dagen van elektriciteit te voorzien.
Om dit te gebruiken, heb je wel de juiste installatie nodig:
- Een bidirectionele laadpaal die geschikt is voor V2H of V2G.
- Een omvormer en energiemanagementsysteem die kunnen communiceren met je woninginstallatie.
- Een beveiligde aansluiting, zodat stroom veilig en volgens regelgeving wordt teruggeleverd.
Het is dus niet zomaar “stekker erin en klaar”. Om de Cybertruck als thuisbatterij te gebruiken, is eerst een zorgvuldige technische afstemming nodig.
Waarom Tesla deze functie (nog) beperkt aanbiedt
Dat Tesla ervoor kiest om bidirectioneel laden alleen bij de Cybertruck aan te bieden, heeft verschillende redenen:
Batterijslijtage en garantie
Accu’s in elektrische auto’s zijn ontworpen voor rijden, niet voor dagelijks laden en ontladen in huis. Extra cycli zouden de batterij sneller kunnen laten verouderen. Tesla wil de levensduur en garantie van hun batterijen beschermen.
Regelgeving en veiligheid
Bidirectioneel laden vereist eventuele aanpassingen aan de elektrische installatie van woningen. Er gelden strikte veiligheidsnormen, zeker in Europa. Tesla wacht mogelijk tot er eenduidige standaarden zijn.
Strategische keuze: focus op de Powerwall
Tesla biedt een eigen thuisbatterij. Vanuit zakelijk oogpunt is het logisch dat Tesla liever inzet op dat product, in plaats van hun auto’s als concurrent te positioneren.
Met andere woorden: Tesla kan technisch gezien bidirectioneel laden mogelijk maken bij toekomstige modellen, maar wil dat voorlopig niet. De focus ligt op aparte energieproducten, niet op de auto zelf.
De Tesla Powerwall: Tesla’s officiële thuisbatterij
In plaats van je Tesla auto te gebruiken als thuisbatterij, heeft Tesla een eigen thuisbatterij ontwikkeld: de Tesla Powerwall.
- Dit is een vaste thuisbatterij die speciaal ontworpen is om:
- overtollige zonne-energie op te slaan,
- je huis van eigen energie te voorzien,
- te besparen op energiekosten,
- en stroom te leveren tijdens piekmomenten of als back-up bij stroomuitval.
De Tesla Powerwall is een van de best presterende accu’s op de markt en biedt een capaciteit van 13,5 kWh per unit. Heb je meer energieopslag thuis nodig, dan kun je tot tien Powerwalls met elkaar combineren. Dat betekent dat je een totale opslagcapaciteit van maar liefst 140 kWh kunt bereiken. Dit is enorm veel; genoeg om een gemiddeld huishouden dagenlang van stroom te voorzien.
Enig resultaat
Een thuisbatterij: de praktische keuze voor nu
Hoewel de gedachte van een “auto als batterij” slim klinkt, is het op dit moment nog niet gebruikelijk. Een echte thuisbatterij biedt vandaag de dag meer voordelen:
Voordelen:
De Tesla Cybertruck laat vooral zien wat technisch mogelijk is, een thuisbatterij is op dit moment de meest praktische oplossing.
Op zoek naar de juiste thuisbatterij?
Het kiezen van een thuisbatterij kan best ingewikkeld zijn. Er zijn veel verschillende opties en elke situatie is uniek. Gelukkig staan onze specialisten klaar om je te helpen.
Vul ons korte formulier in en één van onze adviseurs bekijkt jouw situatie zorgvuldig. Je ontvangt snel persoonlijk en vrijblijvend advies, helemaal gratis en zonder verplichtingen. Zo weet je zeker dat je de batterij kiest die perfect past bij jouw woning en energiebehoefte.
Veelgestelde vragen
Auto’s met bidirectioneel laden, dus de mogelijkheid om stroom terug te leveren aan je huis of het net. Voorbeelden zijn de Nissan Leaf en eNV200, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 en EV9, en de Volvo EX90.
Met een dynamisch energiecontract kun je energie opslaan op momenten dat deze goedkoop is en de opgeslagen energie gebruiken wanneer de prijzen juist hoog liggen. Zo bespaar je op energiekosten!
Ja, het gebruik van je auto als thuisbatterij vereist een uitgebreide installatie. Je hebt een bidirectionele laadpaal nodig, een omvormer en energiesysteem dat kan communiceren met je huis, en een veilige aansluiting om stroom terug te leveren.


